hétfő, október 18, 2010

A legfinomabb bolognai!

Nem, nem magamat akarom dícsérni. A bolognai szósz elkészítése nálunk kezdetektől fogva "Ínyencebbik Felem" privilégiuma. Ez az ő receptje, az ő ízlése. És bizton merem állítani, kiérdemelte a "legfinomabb bolognai" címet!
Kérdezhetnétek "Minek?! Úgysem tudunk hozzá tésztát enni!" Én erre azt mondom: nem is kell! Az igazi bolognai tele van zöldségekkel és akár egytálételként is értelmezhető.

Hozzávalók:
  • 500g darált marhahús
  • 2 közepes fej hagyma
  • 4 gerezd fokhagyma
  • 3-4 szál halványítózeller
  • 4-5 szál répa
  • 2dl száraz fehérbor
  • 6 pritamin paprika (vagy piros húsú kaliforniai paprika) - de lehet több is, amennyit csak szeretnétek (helyettesíthető paradicsommal, amennyiben ez nektek belefér a paleo étrendbe)
  • 1ek vajzsír
  • 500 ml húsleves alaplé
  • 2tk szárított, morzsolt oregánó
  • 1-2 babérlevél
  • frissen őrölt fekete bors

  • 1 kezeletlen (lehetőleg bio) narancs reszelt héja

Az első lépés a paprika (paradicsom) héjának eltávolítása. Annak, akiknek a paleo étrendjében szerepel a paradicsom, ez esetben sokkal könnyebb dolga van, mint nekünk. Forraljon egy lábosban vizet, vagdossa be a paradicsomok héját, fürdesse meg őket a forró vízben, várjon amíg kicsit kihűlnek és már pucolhatja is őket.
Mi korábban sem szerettük nyersen a paradicsomot (bár mindig erőltettem, mert hittem, hogy egészséges), így nem volt nehéz lemondani róla. Az alábbi módszerrel pedig nem csak hámozni könnyebb a paprikát, de az ízéhez is sokat ad hozzá: finom, pikánsan édes lesz. Nem csoda, hogy én (paleotól függetlenül is) jobban szeretem a paprikás változatot.
A paprikát kimagozzuk, felnegyedeljük, ereit kivágjuk, a szeleteket pedig ellapítjuk egy tepsiben, sütőpapíron. A  tepsit a sütő legfelső polcára helyezzük  és  bekapcsoljuk a grillt a legerősebb fokozaton. Hogy mennyi idő kell neki, azt paprikája/sütője válogatja. Volt már, hogy 10 perc alatt elkészült és volt olyan is, hogy fél órát kellett várnom. Akkor van kész, amikor a paprika héja felhólyagosodik és már teljesen fekete, égett. Nem kell megijedni, csak a héja ég meg, amit így könnyen lehúzhatunk majd a paprika húsáról. Arra azonban figyelni kell, hogy ha a héja már fekete, ne hagyjuk tovább a grillen, mert akkor kiszárad a húsa és ismét nehéz lesz pucolni. Trükkös, de ha egyszer kikísérletezitek, onnantól már gyerekjáték! Én kb. 2 tepsivel szoktam készíteni egy adag bolognaihoz. De volt már hogy csak fele annyi paprikánk volt, akkor is nagyon finom lett a végeredmény. Itt aztán tényleg nem kell patikamérleggel mérni az összetevőket. Kinek-kinek egyéni ízlése szerint :) A megpucolt paprikák mehetnek az aprítóba. Nem kell őket pépesre darálni, kifejezetten jót tesz az ételnek (pláne esztétikailag), ha marad benne néhány nagyobb darab. Mesterszakácsok is vallják, hogy egy jó szószban mindennek felismerhetőnek kell maradnia.
Bár mára már én is 'kitanultam' a bolognai szósz készítését, a zöldségek szeletelését továbbra sem vállalom. Leginkább azért, mert Í.F. egyben "türelmesebb felem" is, aki képes a hozzávalókat  gyönyörű, egyforma, apró kockákra szelni akkor is, ha adott esetben ez órákig eltart. Ha van elég türelmetek és időtök, érdemes kipróbálni, mert be kell valljam, T.F. módszere ugyan lassú, de megéri! Ha a gyorsabb módszert választanátok, kövessetek engem: bele mindennel az aprítóba (a paprikához hasonlóan)!
Ha így vagy úgy megvagyunk a fentiekkel, akkor minden zöldséget (kivéve a paprikát) üvegesre párolunk egy evőkanál vajzsíron (kb. 5 perc). Majd rövid időre maximumra állítjuk a platni hőmérsékletét, hozzáadjuk a húst és folyamatos kevergetés mellett megpirítjuk. Ezután ismét alacsonyabb hőmérsékletre kapcsolunk és az egészet meglocsoljuk fehérborral. Amikor a bor már majdnem elfőtt, jöhet a paprika, a húsleves alaplé és a babérlevél. Az egészet lassú tűzön főzzük (egyáltalán nem kell forrnia, bugyognia), amíg jó sűrű szószt nem kapunk. Ez legalább egy óra (de minél tovább, annál job:). Végül sózzuk, borsozzuk, megszorjuk oregánóval, majd további fél órán keresztül érleljük az ízeket. Az utolsó 5 percre meghintjük a narancs reszelt héjával, és ha minden íz összeért, frissen reszelt parmezánnal vagy Grana Padanoval tálaljuk.
Higgyétek el, ha egyszer kipróbáljátok önmagában, már nem is fog hiányozni mellé a tészta. Ha mégis, hát készítsétek kevesebb répával és tálaljátok  natúr répaspagettivel.
Jó étvágyat!

2 hozzászólás:

Névtelen írta...

Nagyon-nagy bolognai függő vagyok, és mióta paleozok nem csináltam, de most belelkesítettél, és elkészítem hozzá majd a répa spagettid is szerintem!

Névtelen írta...

Cukkini spahgettivel ettem, ez eddig a kedvenc paleo kajám, ez vmi nagyon finom!!!!!!!!!Köszönöm a receptet!!

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...