hétfő, május 31, 2010

Kincset találtam!

A hétvégi bevásárlás alkalmával betévedtem egy fűszerboltba (Németországban, még mindig:). Pontosabban képtelen voltam ellenállni, mert már kintről csalogatott a rengeteg színes fűszer látványa. Sajnos nem volt nálam a fényképezőgépem, de még bepótolom valamikor!
A fűszerboltot egy német mesterszakács neve fémjelzi: Schuhbecks. Herr Schuhbeck  a Michelin csillag mellet számos kitüntetéssel büszkélkedhet. Gyakran szerepel főzőműsorokban, és arról (is) híres, hogy ha bármilyen hozzávalóról, fűszerről, növényről, húsról, egyszóval bármiről kérdezik (vagy nem kérdezik), hosszas, tudományos előadásba kezd, és nem lehet leállítani :) Olyan, mint egy lexikon - mi, miért fontos, honnan ered, mik az egészségügyi hatásai, stb.
Szóval, nézelődtem a fűszerboltban, és megpillantottam a polcon, az olajok között ezt: "Vital Öl".

A tekintetemet a vastagbetűs Omega-3 felirat fogta meg igazán. Sajnos, mögötte ott sorakozik az omega-6-9 is, de a 3 ki van emelve. Megnéztem alaposabban az omega zsírsavak arányát, és lám: több benne az omega-3 mit a 6!!! Pontosabban 100 grammban 49,4g omega-3 van, míg omega-6 csak 19,8g.
És képzeljétek! A mellékelt tájékoztató füzet taglalja az omega-3 jelentőségét, felhívja a figyelmet a társadalmunkban uralkodó omega-3 hiányra, arra, hogy az egyoldalú táplálkozás és a zsírcsökkentés következtében ételeinkből "eltűnt" ez az esszenciális zsírsav. Ezért javasolja, hogy fogyasszunk naponta egy kanálkával, akár csak úgy, önmagában. Sajnos a receptek között azonban túrót, tejfölt is ajánl mellé. De kezdetnek nem rossz! :)
Azért is örültem igazán, mert mióta átálltunk a paleo táplálkozásra, jelentősen beszűkült a fogyasztható olajok aránya. Pláne, hogy én az olívaolajat is mellőzöm, és csak akkor használom, ha tényleg nagyon fontos az olaj aromája. Így tulajdonképpen eddig csak repceolajat használtam, és nagyon hiányzott egy igazán finom olaj a terítékről. Szóval elcsábultam, és gondoltam kerül amibe kerül, megveszem.
Az olaj 3, hidegen préselt olaj keverékéből áll: lenmagolaj, argánolaj és szőlőmagolaj. A lenmagolaj a legkedvezőbb omega-3-6 szempontból, mert tulajdonképpen több benne az omega-3 mint a 6. Önmagában viszont nem túl különleges az aromája (szerintem).

Az argánolajat argán fa gyümölcsének a magvából préselik. Ez a fa a világon egyedül Marokkóban található meg. Az olaj, magas E-vitamin tartalma mellett (ami valószínűleg csak marketing-fogás, mert több forrás szerint is inkább átlagosnak tekinthető) magas linolsav (omega-6) tartalmáról híres. Omega-6/omega-3 aránya 340:1, így önmagában biztosan nem tartozik a fogyasztásra ajánlott olajok körébe. Ami azért kár, mert nagyon finom, lágy, diós íz jellemzi.
A szőlőmagolajnak nagyon sok pozitív hatást tulajdonítanak. Persze, leginkább az omega-6-nak köszönhetően, amiből 696-szor annyi van benne, mint omega-3! Így sajnos bármennyire is magas az E-vitamin tartalma, és nagyobb az antioxidáns hatása, mint a C-vitaminé, a zsírsavak arányát tekintve jobb lenne nem is beszélni róla.
A lényeg azonban, hogy ebben az kombinációban végül kiegyensúlyozott arányban vannak jelen a zsírsavak. Az olaj nagyon finom, pirított dió aromával (nem véletlen a fotó, meg is ettük utána:), és olyan szép sárga színe van! Sütésre nem alkalmas, de salátákhoz, vagy a már elkészült meleg ételek ízesítéséhez biztos szuper lesz. Alig várom, hogy kipróbálhassam!

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...