kedd, június 08, 2010

A csokicsoda-megfigyelés I.

FONTOS MEGFIGYELÉS - változás a receptben: ne a masszát kanalazzátok a felvert tojásfehérjéhez, hanem FORDÍTVA!!! Így nem lesz darabos. És ennek örömére egy új recept a csokicsodából: Töltött muffin csokicsoda

Ígéretemhez híven a hétvégén elkészítettem újra a csokicsodát. Kicsi formában, 4 tojásból. Egyrészt, mert azt tudtam, hogy a nagy formában, 8 tojásból nem lesz magasabb mint maximum 3-4cm, másrészt, mert tudom, hogy általában addig esszük, amíg csak van belőle :)
Persze, Murphy nem alszik! Mikor hibáznék, ha nem a teszt-sütés alkalmával?! Na jó, nem olyan nagyot. Mindent az alaprecept szerint készítettem el, de a púpos kanál kakaó túl púposra sikerült (vagy a vaj lehetett volna kicsit púposabb a kanálban:), mindenesetre a kakaós vajzsír töményebb lett a szokásosnál. Így aztán a tojássárgájával még keményebb, darabosabb masszává állt össze, és kevésbé 'oldódott fel' a tojásfehérje habban. Ennek következménye, hogy sütés után a tészta olyan sápadt, inkább világosbarnás lett, és telis-tele van csokidarabokkal. Ez utóbbinak örülnék is, csak így egy kicsit szárazabb is az egész. Rögtönöznöm kellett: mélyhűtőből meggyet előkap, kevés xilittel felolvaszt és mehet is a kész tortára!
A véletlenen túl egyetlen újítást próbáltam ki: a megolvasztott kakaómassza maradékát kikapartam az edény faláról, és elosztottam a torta tetején. Azt hittem, majd jól megolvad. Nem tette.
Változatlanul 180 fokon sütöttem, 30 percig. A sütőt már jó előre bekapcsoltam, hogy tényleg felmelegedjen, még mielőtt bármiféle más előkészületbe kezdtem volna. A sütőben a rácsot a 2. polcra helyeztem (a 6-ból). Így nem a torta alja van a sütő közepén, hanem maga a tortaforma, és csökken a megégés kockázata.
Megfigyelések: A torta kb. 10 perc után kezdett lassan, nagyon lassan emelkedni. Nem ugrott ki a formából, de nem is esett össze. Még akkor sem, amikor kivettem, pedig az ablak is nyitva volt egy picit! Igaz, annyit nem emelkedett, hogy lett volna miből igazán összeesni :D
A biztonság kedvéért 30 perc után csináltam egy tűpróbát, pontosabban fogpiszkáló próbát a közepén, de mivel csak morzsák tapadtak rá, megállapítottam, hogy elkészült. Nekem, mint a képeken is látszik, szépen átsült. De tény: ez nem egy magas torta, amit több rétegre szeletelhető. Ez sokkal inkább egy brownie-szerű csokis süti. Ismét kb. 3-4cm magas lett, ami épp elég lenne ahhoz, hogy egyszer átvágjam a közepén, ha meg szeretném tölteni. De ennyi. Mivel nekem nem is fontos, hogy magas legyen, nem teszek bele szódabikarbónát. Én elégedett vagyok azzal, ha az állaga megfelelő és az íze finom :)
Szóval, egyre biztosabb vagyok benne, hogy ha nektek felemelkedett és összeesett, és nem sült át a közepe, akkor a sütő hőmérséklete lehet a hibás. Vagy nem melegedett elő rendesen, vagy pár fokkal magasabbra kellene állítani.
A következő hétvégén a málnás csokicsodát is letesztelem, biztos, ami biztos. Nem, nem azért, még véletlenül sem, mert függők lennénk ;)

3 hozzászólás:

bermar írta...

Nagyon kedves tőled, hogy ennyi időt és energiát szántál erre a nagyszerű sütire az én bénázásom miatt. Megpróbálok legközelebb mindent betartani, amiket írtál! Egyelőre tortaforma-beszerzés van folyamatban. Most épp semmiben nem tudnám megsütni, csak nagy tepsiben. Ahhoz legalább 12 tojás kellene... Bár elég sokan vagyunk rá:)

botao írta...

Olykor még a legprofibbak is 'bénáznak'. Épp a fagyis postban említett szakács... legutóbb háromszor gyúrt meg egy gombócot a főzőműsorban, mert sehogy sem akart összejönni. Már mindenki könnyezett a nevetéstől... Pedig 2 Michelin csillagja is van :D

Én ilyenkor szoktam mondani: "Nem b***tuk el, csak másra lesz jó!"

Amúgy meg nem te bénázol, ki kell tapasztalni mindenkinek, hogy hogy működik a sütője, mert nincs 2 egyforma, az tuti.

botao írta...

FONTOS MEGFIGYELÉS - változás a receptben: ne a masszát kanalazzátok a felvert tojásfehérjéhez, hanem FORDÍTVA!!! Így nem lesz darabos.

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...