szerda, december 07, 2011

Csokicsoda falatkák

Igen, már megint. Rendszeres olvasóim talán már unják is (ők, vigasztalásképpen alább megtudhatják hogyan készítsünk igazán krémes marcipánt:) Szóval most mégis újra. Történt ugyanis, hogy részt vettem egy 30 napos Bikram jóga kihíváson. A siker megünneplésére, jutalomfalatként a kitartó résztvevőknek, köszönetképp a lelkes oktatóknak, újragondoltam a csokicsodát. Hóval borított falatkák készültek, a torta mintájára, kicsit krémesebb marcipánnal, csokikrém nélkül, de narancslekvárral felturbózva. Idő hiányában fotó sajnos nem készült. Ezért "szégyen szemre" a torta fotóit másolom be ide, azoknak, akik egyáltalán nem tudnák miről lenne szó.
Hozzávalók:
A tésztához (2 lap)
  • 12 tojás
  • 180g (kb. 8 evőkanál) vajzsír
  • 1 vaníliarúd
  • 12 púpos evőkanál kakaópor (20-22% kakaóvaj tartalommal)
  • 12+1 evőkanál xilit
  • 1 csipet só
A marcipánhoz:
  • 500g mandula
  • 2,5dl víz
  • 1+0,5dl rum
  • 1 EK vajzsír
  • 100g xilit
A narancslekvárhoz:
  • 1l 100%-os (rostos) narancslé (vagy 1 kg narancs)
  • 1 EK fahéj
  • 2-3 szem csillagánizs
  • 4 szem szegfűszeg
A cukormázhoz:
  • 125g kókuszzsír
  • 6 EK (60g) porxukor)
  • 1dl kókusztej
A marcipán készítésénél 2 új "trükköt" is bevezettem. Először is: a hántolt mandulát egy tepsiben a 200 fokra előmelegített (alsó-felső sütés) sütőbe tettem és megpirítottam. Figyeljétek folyamatosan, mert először semmi nem történik, aztán hirtelen már kész is. Könnyű megpörkölni. Ezért amikor kész, azonnal öntsétek ki a tepsiből, mert annak melege tovább pirít rajta. Az égett mandula pedig már nem jó marcipán alapanyag.
Amikor nagyjából kihűlt, a xilittel együtt ledaráltam. DE: többektől hallottam már, és osztom a véleményt, hogy nagyon macerás ez a darálok, feltapad a daráló falára lekaparom, darálom, lekaparom... és így tovább módszer. Rá is ment már egy kávédarálóm. Az új szerkezetem meg annyira roppant biztonságos, hogy egyből két tetőt kellene levenni ahhoz, hogy lekapargassam a mandulát a tartály faláról. Fél kiló mandula esetén... bele sem akarok gondolni hány óra. Így más módszerhez kellett folyamodnom. És itt jön a 2. trükk! A ledarált xukros mandulát a turmixba tettem, felöntöttem 2,5 dl vízzel, 1 dl rummal és hosszú percekig turmixoltam. Nagyon finom krémes lett :) Ezután egy edénybe öntöttem, és lassú tűzön, gyakori kevergetés mellett sűrűre főztem. Tetszés szerint addig kell a tűzhelyen kevergetni, míg olyan sűrű nem lesz, mint szeretnétek. Ha süteménybe/tortába kerül, akkor ügyeljetek arra, hogy még kenhető maradjon. Valamint javasolt a vége előtt kicsivel felönteni még fél deci rummal.

A narancslekvárt türelmesebbek narancsból is készíthetik. Sőt! De én nem vagyok türelmes. Semmi kedvem nincsen narancsokat filézni, szuper óvatosan, nehogy a fehér héja belekerüljön a lekvárba, mert akkor bizony keserű lesz. Ezért maradt a narancslé. Ha így, ha úgy, tegyétek fel a narancslevet (vagy a filét+levet) főni, közepesen erős hőmérsékleten. Ízesítsétek fahéjjal, csillagánizzsal és szegfűszeggel. A fahéj is édesít, ezért (szerintem) nem szükséges külön xukrozni. Alkalmanként kevergessétek és főzzétek addig, míg lekvár nem lesz belőle. Én még utólag beledobtam a "maradék", már üres vaníliarudat (melynek tartalmát a tésztához használtam fel).

A piskótához először olvasszátok fel a vajzsírt (szemfülesek észrevehetik, hogy most egy kicsit többet használtam). Kaparjátok bele a vaníliát, majd keverjétek hozzá a kakaót és tegyétek félre hűlni.
Melegítsétek elő a sütőt 180 fokra (alsó-felső sütés). Válasszátok szét a tojásokat, a sárgáját verjétek szép habosra 12 EK xilittel. Majd lassan öntsétek hozzá a legalább langyosra hűlt kakaós vajzsírt. Mire mind belekerül, a massza már szinte keverhetetlen sűrűségű. Ekkor elmosogatom a habverőket és kemény habbá verem a tojásfehérjét 1 csipet sóval és 1 EK xilittel. Majd ezt lassan a massza alá emelem. Két részre osztva, zsírpapíron 25 percig sütöttem az előmelegített sütőben.

Én először a lekvárral kentem meg a piskótát, majd erre jött a marcipán. Így utólag fordítva logikusabb lenne :D Mert ha a marcipán kicsit keményebbre sikerült, akkor szinte kenhetetlen a lekváron. Elmaszatolja, kiszorítja a süteményből.
Ha kész, hűtőbe vele! Ahhoz, hogy a cukormáz szépen ráfagyjon, jól ki kell hűlnie.

Szóval a cukormáz. A xilitet elkevertem a kókusztejjel, majd hozzáadtam a kókuszzsírt és gyakori kevergetés mellet főztem (forraltam) kb. 15 percig. (Vigyázat, könnyen kifut!) Ezután addig kell hűteni, míg az edény szélein látjuk, hogy dermedni kezd, de a massza még folyékony. Jó bőven öntöttem a süti közepére, és gyorsan elkentem rajta. Szerencsés esetben szépen szétfolyik szinte magától, és ha a torta elég hideg volt, akkor gyorsan megdermed.
Tipp! Ha nem sikerül egyenletesen, szépen elosztani elsőre, akkor tegyétek az egészet a sütőbe (felső sütés vagy grill, alacsony hőfok). Ilyenkor kicsit felenged a máz, és van korrekciós lehetőség.

Igen, tudom. Elsőre elég melósnak tűnik ez a süteménykészítés. És valóban, ha mindent egyszerre akarunk megcsinálni, rá kell szánni egy délutánt. Ha nincs egyszerre ennyi időtök, készítsétek el a marcipánt és a narancslekvárt előre. Másnap jöhet a piskóta.

Jó étvágyat!

(Tipp! A süti "másnaposan" finomabb, mit frissen.:)

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...